Foto: Martin Peška

Je tomu rok, co jsem navázal spolupráci s Newton University a začal vyučovat předmět Sociální média a online kampaně v zimním semestru. Příští týden se opět těším na nové studenty! Jaký byl jeden akademický rok v roli lektora?

Je rozdíl zaujmout studenta nebo ředitele marketingu?

Upřímně, byl to pro mě na začátku velký nezvyk. Nebál jsem se obsahu předmětu. Sociálními sítěmi a dalšími taktikami online marketingu jsem se začal zabývat před mnoha lety. Lámal jsem si hlavu nad formou, jakou know how předat. Přeci jen mým obvyklým protějškem při vedení marketingové agentury Pickerly jsou zkušení brand manageři, marketingoví ředitelé, nebo přímo zakladatelé a majitelé firem, kterým dosahováním marketingových cílů pomáhám plnit ty obchodní. Měl jsem tedy obavy, abych byl pochopitelný i pro studenty, kteří jsou na začátku své kariéry.

Celá Newton University na mě ale dýchá atmosférou něčeho živoucího, místem, kde se něco děje a vzniká. Možná je to jakési podnikatelské prostředí, které mám moc rád. Sám jsem založil svou první firmu CzechNetMedia během studií na vysoké škole. A mám přímo ze školy spoustu kamarádů, s nimiž jsem dones v kontaktu, a s řadou z nich i v těchto dnech velmi úzce spolupracuji.

Zjistil, jsem, že nemalé množství studentů Newton University už pracuje v oboru, rozjíždí vlastní start-up, nebo se spolupodílí na rodinné firmě. Leckdy se u mne po semináři vytvořila fronta zvídavých studentů, kteří měli zájem o konzultaci konkrétního use casu. A moje obavy byly ty tam. Rozdíl mezi zaujetím zkušeného marketéra nebo studenta není nijak velký.

Zapojení studentů i mimo univerzitní půdu

Pro mě osobně bylo vysokoškolské studium, ať už žurnalistiky v Olomouci, nebo sociální a mediální komunikace v Praze, mimo jiné o networkingu. Pro podporu této oblasti dělá Newton University spoustu aktivit, pořádá různé události, inspiruje a podporuje studenty a absolventy prostřednictvím NEWTON Business Acceleratoru (5 měsíční program zaměřený na podnikatelské nápady a projekty), nebo provozuje skvělý co-workingový prostor NEWTON Lounge v pražském Kongresovém centru.

Snažil jsem se i já přispět svou troškou. Během zkouškového období jsem oslovil jednu ze studentek, dnes již úspěšnou absolventku, Terku Palaščákovou, a domluvil se na jejím zapojení do aktivit v naší agentuře Pickerly, kde nám pomohla na obsahovém marketingu pro jednoho klienta ze Slovenska.

V letním semestru jsme pak otevřeli v agentuře pozici Client Solution Associate pro studenty či čerstvé absolventy, kteří mají vášeň pro komunikaci s klienty a baví je různorodost úkolů, od spolupráce s týmem po individuální vypracování úkolů.

Jednou z klíčových oblastí, které se v Pickerly věnujeme, je uplatnění behaviorální vědy k zefektivnění marketingu, znalost základů psychologie je tak pro členy našeho týmu výhodou. I proto jsme nakonec mezi sebe vybrali kolegyni Míšu Mošťkovou, která na Newton University studuje obor Psychologie pro manažery. Navázali jsme s ní dlouhodobou spolupráci a dneska se u nás dostane například k projektovému řízení na aktivitách spojených s videoprodukcí, sociálními sítěmi a influencer marketingem.

A abych nezapomněl, nedávno jsme se v Pickerly staly také zákazníkem svého loňského studenta, Salvátora Sošky. U jeho firmy we are ferdinand jsem před měsícem objednal několik set párů designových ponožek. Až do konce září o ně mohli soutěžit všichni, kdo mají rádi oplatky Mila v rámci epizody Tyhle pražské památky jsou ve skutečnosti kopie YouTuberů Kluci z Prahy.

Jaká je má letošní výzva?

Cíl je jasný, získat ještě lepší hodnocení v evaluaci předmětu a ještě více studentů jej jednoznačně označí za praktický.

Loni mnou vedené semináře předmětu Sociální média a online kampaně v Praze ohodnotilo jako kvalitní a umožňující zapojení 95 % studentů prezenčního studia (70 % s možností souhlasilo, 25 % spíše souhlasilo). U studentů kombinované formy tak hodnotilo dokonce 100 % z dotázaných (73 % studentů souhlasilo, zbývajících 27 % spíše souhlasilo).

Letos mám pro studenty překvapení. Mohou se v rámci výuky těšit na řadu hostů z praxe.

S Jitkou Pajurovou (PR/Communications Director CZ/SK McDonald’s) a Jitkou Šmejkalovou (Senior PR Consultant v MSL Czech Republic) se podíváme do zákulisí spolupráce McDonald’s s Přemkem Forejtem. Podíváme se na to, co spolupráce s populárním porotcem soutěže MasterChef a šéfem vyhlášeného olomouckého podniku Entrée síti rychlého občerstvení přináší ve vnímání kvality.

Abychom byli vyvážení, s Terezou Iškovou (Head of Digital ve společnosti WMC/GREY) se budeme zabývat tématem reakčního marketingu a seznámí nás s tím, jak vznikala kampaň pro Bageterii Boulevard s Mikýřem.

A také dorazí hned tři mé bývalé kolegyně, se kterými jsem se kdysi profesně potkal na svém bývalém působišti. Pavlína Běhounková (Social Media Specialist ve společnosti Livesport) ukáže, jak fungují sociální sítě ve světě sportu. Jana Plháková (Senior Social Media Specialist v agentuře Taste) bude povídat o úskalích práce na sociálních sítích pro specifické segmenty jako je darování krevní plazmy nebo alkohol. Ve dvou seminářích se studenti budou moci těšit na Nicolu Vavírkovou (Head of Social Media & Influencer Marketing v Marketup), jejímž tématem bude zejména influencer marketing.

Jedná se o praktickou výuku prostřednictvím seminářů, takže povídat nebudou jen hosté, ale studenti dostanou v návaznosti na téma také praktický úkol.

A kdo ví, třeba na konci semestru přijde i nějaká pochvala jako mi před dvěma týdny napsala jedna z loňských studentek, která dnes pracuje jako E-Commerce Specialist v týmu světové kosmetické společnosti: „Úprimne vám môžem napísať, že vaše semináre ma bavili jedny z najviac za celé 3 roky.”

Kdo je skutečnou hvězdou studentů?

Na závěr musím říct, že stejně jako v byznysu, ani v akademické sféře nic nestojí na jednom člověku. Vše musí fungovat jako dobře promazaný stroj. Tváří za vyučovaný předmět jsem pro studenty já. Ve skutečnosti se musí ale odehrát spoustu „neviditelných” kroků, aby výuka byla taková, jaká je.

Moc mile mě překvapilo zázemí Newtonu, a to, jak dobře je o mě jako lektora postaráno. Od techniky, přes podporu, kterou jsem dostal od příchodu do budovy a nasměrování správným směrem, přeplánování výuky kvůli nemoci,… A samozřejmě jsem vděčný za pomoc s přípravou online streamingu výuky v dalším roce, kdy okolo nás řádil zákeřný koronavirus.

Díky všem kolegům z Newton University!

Jsem Martin Peška, marketingový stratég a konzultant online marketingu

Dále jsem napsal

Jsem Martin Peška, online marketingový stratég a konzultant.
Chcete si být jisti svou investicí do digitálního marketingu? Chcete ovlivnit lidi tak, aby milovali vaši značku a stali se vašimi zákazníky? Chcete nezávislý a erudovaný pohled na váš marketing, at' už na něm pracuje externí agentura, nebo interní tým? Kontaktujte mě